پهنای باند (Bandwidth) چیست ؟ تعریف، انواع و تفاوت

پهنای باند (Bandwidth) چیست ؟ تعریف، انواع و تفاوت

پهنای باند به حداکثر نرخ انتقال داده در یک شبکه یا کانال ارتباطی اشاره دارد. اغلب در بیت در ثانیه (bps) اندازه گیری می شود و ظرفیت کانال برای انتقال داده را نشان می دهد. به عبارت ساده تر، پهنای باند (Bandwidth) مقدار داده ای است که می تواند در یک دوره زمانی معین منتقل شود. پهنای باند بالاتر امکان انتقال سریعتر داده ها را فراهم می کند.

پهنای باند چیست ؟

پهنای باند یک مفهوم حیاتی در شبکه و مخابرات است. تعیین می کند که چه مقدار اطلاعات می تواند در یک بازه زمانی خاص ارسال و دریافت شود. به آن به عنوان لوله ای فکر کنید که داده ها از طریق آن جریان می یابد. یک لوله عریض تر (پهنای باند بالاتر) اجازه می دهد تا داده های بیشتری به طور همزمان از آن عبور کند و در نتیجه ارتباط سریعتر برقرار شود.

پهنای باند برای فناوری های ارتباطی مختلف از جمله اتصالات اینترنتی، شبکه های کامپیوتری و سیستم های مخابراتی ضروری است. در زمینه اینترنت، پهنای باند بالاتر زمان بارگذاری سریع‌تر صفحات وب، دانلود سریع‌تر و پخش روان‌تر محتوای صوتی و تصویری را امکان‌پذیر می‌کند.

پهنای باند در مقابل سرعت (Bandwidth vs Speed)

پهنای باند در مقابل سرعت

پهنای باند میزان اطلاعاتی است که در هر ثانیه دریافت می‌کنید، در حالی که سرعت، سرعت دریافت یا دانلود آن اطلاعات است. بیایید این موضوع رو را با پر کردن وان مقایسه کنیم. اگر شیر آب وان دارای دهانه عریض باشد، آب بیشتری نسبت به زمانی که لوله باریکتر باشد، می تواند با سرعت بیشتری جریان یابد. آب را به عنوان پهنای باند و سرعت جریان آب را به عنوان سرعت در نظر بگیرید.

پهنای باند در مقابل تاخیر (Bandwidth vs Latency)

تاخیر گاهی اوقات به عنوان نرخ پینگ نامیده می شود. این تاخیری است که هنگام انتظار برای بارگیری چیزی تجربه می کنید. اگر پهنای باند مقدار اطلاعاتی است که در هر ثانیه ارسال می شود، تأخیر مدت زمانی است که این اطلاعات از منبع خود به شما می رسد.

به چه مقدار پهنای باند نیاز دارم ؟

به عنوان مثال اگر از یک مودم دارید و چندین دستگاه به طور همزمان از مودم شما استفاده می‌کنند به پهنای باند بیشتری برای ادامه دادن نیاز دارید. در استریم، بازی و سایر فعالیت‌های با ظرفیت بالا به مقدار مشخصی از سرعت پهنای باند نیاز دارند تا بهترین تجربه را بدون بافر یا تاخیر زیاد داشته باشید و هرچه ارائه دهنده اینترنت شما بتواند پهنای باند بیشتری ارائه دهد، سرعت دانلود بیشتری دارید.

به عنوان مثال، اگر عاشق پخش ویدیو های 4K هستید، حداقل به 25 مگابیت در ثانیه و برای بازی به 4 تا 25 مگابیت در ثانیه نیاز دارید.

انواع پهنای باند

انواع پهنای باند

هنگامی که به انواع پهنای باند سایت اشاره می شود، به طور کلی جنبه های مختلف انتقال داده و قابلیت های ارتباطی را شامل می شود. در اینجا چند نوع کلیدی پهنای باند سایت آورده شده است:

پهنای باند شبکه

  • پهنای باند شبکه محلی (LAN): ظرفیت انتقال داده در یک شبکه محلی، مانند یک خانه یا محل کار.
  • پهنای باند شبکه گسترده (WAN): ظرفیت انتقال داده در یک منطقه جغرافیایی وسیع که اغلب چندین شبکه محلی را به هم متصل می کند.

پهنای باند اینترنت

  • پهنای باند دانلود: ظرفیت دریافت داده ها از اینترنت که بر سرعت دانلود فایل ها، پخش ویدئو و غیره تاثیر می گذارد.
  • پهنای باند آپلود: ظرفیت ارسال داده‌ها به اینترنت، کارهایی مانند آپلود فایل‌ها، ارسال ایمیل با پیوست‌ها و غیره.

پهنای باند انتقال داده

  • پهنای باند ورودی: نرخی که داده ها توسط سرور یا ارائه دهنده هاست دریافت می شود.
  • پهنای باند خروجی: سرعتی که داده ها از یک سرور یا یک ارائه دهنده میزبانی برای کاربرانی که به سایت دسترسی دارند ارسال می شود.

پهنای باند میزبانی

  • پهنای باند میزبانی مشترک: در محیط های میزبانی مشترک، چندین وب سایت منابع سرور یکسانی از جمله پهنای باند را به اشتراک می گذارند.
  • پهنای باند میزبانی اختصاصی: در هاست اختصاصی، یک وب سایت سرور مخصوص به خود را دارد و به طور انحصاری به مقدار مشخصی از پهنای باند اختصاص می یابد.

پهنای باند بی سیم

  • پهنای باند Wi-Fi: ظرفیت یک شبکه بی سیم برای مدیریت انتقال داده بین دستگاه های متصل از طریق Wi-Fi.
  • پهنای باند داده موبایل: سرعتی که در آن داده ها از طریق شبکه های سلولی به دستگاه های تلفن همراه منتقل می شوند.

پهنای باند پیک و خارج از اوج

  • حداکثر پهنای باند: حداکثر نرخ انتقال داده در دوره‌های فعالیت بالای شبکه، اغلب در ساعات اوج استفاده.
  • پهنای باند Off-Peak: نرخ انتقال داده در دوره‌های فعالیت کم شبکه، معمولاً در ساعات آخر شب یا ساعات اولیه صبح.

پهنای باند متقارن و نامتقارن

  • پهنای باند متقارن: سرعت آپلود و دانلود برابر است. این در اتصالات اینترنتی در سطح تجاری رایج است.
  • پهنای باند نامتقارن: سرعت آپلود و دانلود متفاوت است. این در بسیاری از اتصالات اینترنتی درجه مصرف کننده رایج است، جایی که سرعت دانلود اغلب بیشتر از سرعت آپلود است.

درک این نوع پهنای باند سایت برای صاحبان وب سایت، مدیران و کاربران بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که وب سایت می تواند سطح ترافیک مورد انتظار را مدیریت کند و تجربه کاربری رضایت بخشی را ارائه دهد. نوع پهنای باند مناسب به نیازهای خاص و الگوهای استفاده وب سایت بستگی دارد.

نکته: در دیتاسنتر ارتبانت ترافیک سرور ها به صورت نامحدود و با پورت 10G در اختیار مشترکین قرار داده می‌شود. در صفحه خرید سرور اختصاصی ایران می‌توانید پلن های مختلف ما را مشاهده کنید.

نحوه نظارت بر پهنای باند شبکه چگونه است ؟

مدیران شبکه می توانند از راه حل های نظارتی که به صراحت برای نظارت بر پهنای باند توسعه یافته اند برای مدیریت و نظارت بر پهنای باند شبکه استفاده کنند. برخی از راه حل ها نظارت بر پهنای باند را به عنوان یک قابلیت در راه حل های نظارت بر شبکه گسترده تر خود ارائه می دهند. استفاده از این راه حل ها می تواند تعداد ابزارهای مورد نیاز برای نظارت و مدیریت شبکه یک سازمان را کاهش دهد. ابزارهای دیگر ممکن است راه حل های اختصاصی برای نظارت و مدیریت پهنای باند ارائه دهند.

سوالات متداول

1. چگونه می‌توان پهنای باند یک وب‌سایت را افزایش داد؟

افزایش پهنای باند یک وب‌سایت عملکرد و سرعت بارگذاری آن را افزایش میدهد و نیاز است که برای افزایش پهنای باند خود از دیتاسنتری که سرور خود را تهیه کرده اید اقدام به افزایش آن کنید.

2. تفاوت بین پهنای باند آپلود و دانلود چیست؟

به عنوان مثال، زمانی که یک فایل از اینترنت دانلود می‌کنید، از پهنای باند دانلود استفاده می‌شود؛ و زمانی که شما فایلی را به یک سرویس آنلاین آپلود می‌کنید، از پهنای باند آپلود استفاده می‌شود.

3. آیا محدودیت پهنای باند در ارائه‌دهندگان هاستینگ وجود دارد ؟

بله، محدودیت پهنای باند معمولاً در ارائه‌دهندگان هاستینگ وجود دارد. زمانی که یک وب‌سایت یا برنامه وابسته به یک سرویس هاستینگ است، ارائه‌دهنده هاستینگ معمولاً یک تعداد محدودی منابع را به هر حساب کاربری اختصاص می‌دهد، و پهنای باند نیز جزء این منابع است.

ارسال دیدگاه و نظرات

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *