سرور اختصاصی (Dedicated Server) چیست ؟ مزایا، کاربرد و ویژگی ها

سرور اختصاصی (Dedicated Server) چیست ؟

در عصر کسب و کار های دیجیتال، داشتن یک وبسایت و یا کسب و کار آنلاین از اولویت های اصلی کسب و کارها است. وب سایت شما مانند ویترین فروشگاه شما در دنیای دیجیتال است و عملکرد کیفیت سرور آن بسیار مهم است. برای ارائه یک تجربه آنلاین بدون وقفه به مشتریان، به میزبانی قابل اعتماد و مقیاس پذیر مانند میزبانی سرور اختصاصی نیاز دارید.

سرور اختصاصی چیست ؟

سرور اختصاصی یک سرور فیزیکی است که به طور انحصاری توسط یک کاربر تحت مالکیت یا اجاره است. بر خلاف سرور مجازی یا هاست اشتراکی، که در آن چندین کاربر از یک سرور استفاده می‌کنند، در یک سرور اختصاصی منابع را تنها به یک کاربر ارائه می‌دهد که انعطاف پذیری و عملکرد عالی را به شما ارائه میدهد و با کنترل همه جانبه بر روی تنظیمات نرم افزار، مشخصات سخت افزاری و منابع شبکه، یک کاربر (هر کسب و کار یا فردی) می تواند محیط سرور خود را مطابق با نیازهای خود سفارشی کند.

سرور اختصاصی می‌تواند برای سایت های پربازدید و وب‌سایت‌هایی که نیاز به منابع اختصاصی دارند بسیار ضروری است که در ارتبانت از جدیدترین سرور های دنیا برای سرور اختصاصی استفاده شده است. اگر قصد خرید سرور اختصاصی ایران دارید حتما پلن های ماهانه و سالانه سرور های اختصاصی ایران را در دیتاسنتر ارتبانت مشاهده کنید.

سرور اختصاصی چگونه کار می‌کند ؟

وقتی صحبت از میزبانی سرور اختصاصی می شود، یک سرور به صورت فیزیکی در دیتاسنتر قرار دارد و به مشتری دسترسی مدیریتی کاملی ارائه می‌شود. برای اجرای یک وب سایت یا برنامه، سرورهای اختصاصی به مشتری اجازه می دهند سرور را سفارشی کرده و نرم افزار مورد نیاز را نصب کنند. مشتریان می توانند سخت افزار و سیستم عامل مد نظر خود را انتخاب کنند که نیازهای آنها را برآورده می‌کند و منابع سرور از جمله هارد، CPU، RAM و پهنای باند را کنترل کنند. با این نوع هاست، شما می‌تواند بر امنیت سرور خود نیز کنترل کامل داشته باشد.

انواع سرورهای اختصاصی

انواع مختلفی از سرورهای اختصاصی وجود دارد مانند سرور وب، سرورهای ایمیل، سرورهای وب اپلیکیشن، سرورهای پایگاه داده و سرورهای بازی که نیازهای مختلف مشاغل را با توجه به شرایط آنها مورد استفاده قرار میگیرد. بیایید انواع مختلف سرورهای اختصاصی را در بخش زیر بررسی کنیم:

1. وب سرورها (Web servers)

وب سرورها برای انجام کارهای مرتبط با وب سایت و ارائه محتوای وب به کاربران طراحی شده اند. این نوع سرور اختصاصی برای میزبانی وب با عملکرد بالاتر، تضمین اتصال قابل اعتماد، مدیریت کارآمد داده ها و زمان بارگذاری سریع بهینه شده اند. وب سرورهای اختصاصی برای سازمان های بزرگ یا وب سایت های فروشگاهی با ترافیک بالا بسیار ایده آل هستند.

2. سرورهای ایمیل (Email servers)

با استفاده از سرورهای ایمیل اختصاصی، سازمان ها می توانند کنترل بهتری بر زیرساخت ایمیل خود داشته باشند، از اقدامات امنیتی پیشرفته، عملکرد بهبود یافته و نرخ تحویل بهتر اطمینان حاصل کنند. سرورهای ایمیل همچنین به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا رویه‌های ارتباطی خود را ساده‌تر کنند و تضمین کنند که پیام‌های ضروری به‌طور امن و سریع به دست گیرندگان می‌رسند.

3. سرورهای وب اپلیکیشن (Web application servers)

برای ارائه یک تجربه کاربری یکپارچه و لذت بخش برای بازدیدکنندگان برنامه خود، سرورهای اختصاصی برنامه وب یک انتخاب عالی هستند. بسیاری از کسب و کارها به دلیل نیاز به آپ تایم بالا، سرورهای اختصاصی برنامه وب را برای میزبانی برنامه های وب خود انتخاب می کنند. علاوه بر این، این سرورها یکپارچگی داده ها و کد را بهبود می بخشند، و فرآیند را برای توسعه دهندگان برنامه برای اجرای به روز رسانی و به روز رسانی کارآمد ساده می کنند.

4. سرورهای پایگاه داده (Database servers)

در برخی موارد منحصر به فرد، کاربران تنها برای رسیدگی به پردازش داده ها به سرورهای اختصاصی نیاز دارند که سرورهای دیتابیس یا پایگاه داده نامیده می‌شوند. این سرور ها برای رسیدگی به چندین درخواست و مجموعه داده های بزرگ به طور همزمان ایده آل هستند.

5. سرورهای بازی (Game servers)

با محبوب شدن بازی های آنلاین نقش آفرینی چند نفره، تقاضا برای سرور بازی به شدت افزایش یافته است. سرورهای بازی یک تجربه بازی عالی را بدون تأخیر با پینگ مناسب را ارائه می دهند.

مزایا استفاده از سرور اختصاصی

استفاده و خرید سرور اختصاصی مزایای بسیار زیادی برای کسب و کار آنلاین شما خواهد داشت که در تصویر زیر به برخی از مزایا سرور اختصاصی پرداخته ایم:

مزایا استفاده از سرور اختصاصی

آیا سرور اختصاصی برای کسب و کار شما نیاز است ؟

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک سرور اختصاصی برای کسب و کار شما مناسب است یا خیر، عوامل مختلفی مانند پهنای باند و میزان ترافیک مورد نیاز شما باید در نظر گرفته شوند. سرورهای اختصاصی نسبت به vps و هاست های اشتراکی قیمت بالاتری دارد و باید طبق شرایط کسب و کار خود از سرور اختصاصی استفاده کنید. برای مشاوره جهت خرید سرور اختصاصی می‌توانید با همکاران ما در بخش فروش دیتاسنتر ارتبانت تماس بگیرید.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

سرور مجازی (Virtual Private Server – VPS) و سرور اختصاصی (Dedicated Server) دو نوع سرویس هاستینگ هستند که بیشتر در محیط وب استفاده می‌شوند. این دو نوع سرویس تفاوت‌های مهمی دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد:

منابع فیزیکی:

  • سرور مجازی: در یک سرور مجازی، چندین سرور مجازی روی یک سرور فیزیکی قرار می‌گیرند و منابع فیزیکی مانند پردازنده، حافظه و فضای ذخیره‌سازی به صورت مشترک بین این سرورها تقسیم می‌شوند.
  • سرور اختصاصی: در سرور اختصاصی، تمام منابع فیزیکی یک سرور به صورت کامل به یک مشتری اختصاص داده می‌شود و این مشتری تمام قدرت پردازشی و حافظه را به صورت انحصاری برای خود دارد.

انعطاف‌ پذیری:

  • سرور مجازی: سرویس سرور مجازی انعطاف‌پذیرتر است و به سادگی می‌توانید منابع را افزایش یا کاهش دهید بر اساس نیازهای خود.
  • سرور اختصاصی: در سرور اختصاصی، شما منابع ثابت و محدود را در اختیار دارید و تغییرات بزرگ در منابع نیاز به تغییرات فیزیکی دارد.

امنیت:

  • سرور مجازی: در سرور مجازی، امنیت به دلیل اشتراک منابع با دیگران ممکن است کمتر باشد.
  • سرور اختصاصی: در سرور اختصاصی، به علت اختصاص منابع به شما، امنیت بالاتر است و شما کنترل کامل بر روی سرور خود دارید.

به طور کلی، اگر نیاز به منابع بالا، امنیت بالا و کنترل کامل بر روی سرور خود دارید، سرور اختصاصی مناسب است. اما اگر به انعطاف‌پذیری بالا و هزینه کمتر علاقه دارید، سرور مجازی ایران بهتر است.

فاکتور های مهم در خرید سرور اختصاصی

در خرید سرور اختصاصی، برخی فاکتورهای مهم و قابل توجه وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند تا تصمیم بهتری در انتخاب سرور اختصاصی گرفته شود. در زیر به برخی از این فاکتورها اشاره می‌شود:

  1. نیازهای عملکردی: باید به دقت بررسی شود که سرور برای چه نیازهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ آیا نیاز به پردازشگر قوی، حافظه بالا، فضای ذخیره‌سازی بزرگ یا پهنای باند بالا دارید؟
  2. سیستم عامل: سیستم عامل مورد نظر برای اجرای برنامه‌ها و سرویس‌های خود را مشخص کنید. آیا نیاز به سیستم عامل لینوکس، ویندوز یا سیستم عامل دیگری دارید؟
  3. امنیت: امنیت یکی از موارد حیاتی در انتخاب سرور است. باید از ویژگی‌های امنیتی مانند فایروال، SSL، نرم‌افزارهای ضد ویروس و دیگر ابزارهای امنیتی استفاده شود.
  4. پشتیبانی فنی: ارائه دهنده سرور باید پشتیبانی فنی قوی و مطمئنی داشته باشد که در دیتاسنتر ارتبانت به صورت 24 ساعته در خدمت شما هستیم.
  5. قیمت و بودجه: بودجه‌ی موجود و قابلیت پرداخت برای خرید سرور اختصاصی را در نظر بگیرید و انتخاب خود را براساس آن انجام دهید. همچنین می‌توانید برای قیمت‌گذاری به دقت از قیمت‌ها و پیشنهادهای مختلف به صفحه سرور اختصاصی ایران در ارتبانت مراجعه کنید.
  6. مکان فیزیکی سرور: مکان فیزیکی سرور نیز مهم است، زیرا ممکن است از نظر قانونی، سرور باید در یک کشور یا منطقه خاص قرار بگیرد یا از نظر عملکرد، نزدیکی به کاربران یا مراکز داده مورد نظر مهم باشد.
  7. پهنای باند: اطمینان حاصل کنید که سرور اختصاصی شما دارای پهنای باند کافی برای پشتیبانی از ترافیک و فعالیت‌های مختلف شما است.

این فاکتورها می‌توانند به شما کمک کنند تا سرور اختصاصی مناسبی را برای نیازهای خود انتخاب کنید. جهت خرید سرور اختصاصی ایران و یا کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه و نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *