کلود فلر چیست ؟ مزایا و استفاده از Cloudflare

کلود فلر چیست ؟ مزایا و استفاده از Cloudflare

کلود فلر (Cloudflare) یکی از بزرگترین شبکه های جهان است. امروزه، کسب‌وکارها، سازمان‌های غیرانتفاعی، وبلاگ‌نویسان و هر کسی که در اینترنت حضور دارد، به لطف خدمات وبسایت Cloudflare، سایت ها ایمن تر و با سرعت بهتری اجرا می‌شوند.

کلودفلر یک شرکت آمریکایی است که خدماتی مانند DNS، شبکه تحویل محتوا (CDN) و بسیاری خدمات اضافی دیگر را برای سریع‌تر و ایمن‌تر کردن وب‌سایت‌ها ارائه می‌کند.

شرکت معروف کلودفلر توسط بیش از 26 میلیون سایت استفاده می شود که در نتیجه هر روز بیش از 1 میلیارد آدرس IP پردازش می شود. آمار استفاده از کلودفلر خیلی به نظر می رسد اما چرا Cloudflare اینقدر محبوب است ؟ چرا برخی شرکت ها از کلودفلر استفاده می‌کنند ؟

در این مقاله در ارتبانت، هرآنچه که باید درباره کار با کلودفلر و ویژگی های آن باید بدانید را توضیح می‌دهیم.

Cloudflare چگونه به وجود آمد ؟

شرکت Cloudflare در سال 2009 توسط متیو پرایس، لی هالووی و میشل زاتلین تاسیس شد. هدف آنها کمک به ایجاد اینترنت بهتر است. برای تحقق این امر، این شرکت چندین سرویس رایگان و پولی راه اندازی کردند و اگر به نتایج سال 2019 نگاه کنیم، کلودفلر بیش از 287 میلیون دلار گردش مالی داشت.

کلودفلر چه خدماتی را ارائه میدهد ؟

  • شبکه تحویل محتوا (CDN)
  • ارائه (DNS)
  • ارائه لود بالانسینگ یا بار کاری (Load Balancing)
  • ارائه AMP
  • امکانات ذخیره سازی کش (Caching possibilities)
  • پخش و استریم ویدئو (Video Streaming)
  • محافظت از حملات DDoS
  • فایروال برنامه های وب (WAF)
  • پشتیبانی از SSL/TLS
  • دارای DNSSEC
  • تجزیه و تحلیل دیتا
  • ثبت دامنه

کلودفلر علاوه بر خدمات خود دارای یکپارچگی استاندارد با پلتفرم های معروف مانند IBM Cloud، WordPress، Google Cloud، Magento و Kubernates است.

بیشتر بخوانید: سرور چیست ؟

کلودفلر چگونه کار می کند؟

کلودفلر چگونه کار می کند؟

برای درک نحوه عملکرد Cloudflare، لازم است به اشتباهات متداول وب سایت ها در گذشته نگاهی بیاندازیم.

هنگام بازدید از یک وب سایت بدون Cloudflare، بازدید کننده وب سایت محتوا را از یک سرور درخواست می کند.

با این حال، هنگامی که تعداد بازدیدکنندگان زیادی روی سرور به طور همزمان وجود داشته باشد، سرور یک وب سایت کند شده و یا از دسترس خارج میشود. به عنوان صاحب وب سایت این چیزی نیست که شما بخواهید آن را قبول کنید. به همین دلیل است که کلودفلر راه حلی برای این موضوع کشف کرده است.

کلودفلر سرور خود را در قالب یک شبکه جهانی عظیم بین وب سایت و وب سرور قرار داده است. بازدیدکنندگان وب‌سایت دیگر مستقیماً با سرور ارتباط برقرار نمی‌کنند، بلکه با شبکه Cloudflare که قبلاً محتوای وب‌سایت را ذخیره کرده است و بسته به موقعیت مکانی بازدیدکننده آن را از طریق سرور دانلود می‌کند و ارتباط برقرار می‌کنند.

به عنوان مثال: شما یک وب سایت دارید که در آلمان میزبانی شده است و شخصی از ایالات متحده سعی می کند به وب سایت شما متصل شود. درخواست باید مسافت زیادی را پوشش دهد (بین وب سایت و وب سرور). کودفلر این مشکل را با ارائه شبکه عظیمی از سرورها در سراسر جهان حل می کند.

کاربر آمریکایی دیگر مجبور نیست با سرور آلمانی ارتباط برقرار کند، اما با نزدیکترین سرور کلودفلر در جایی در ایالات متحده ارتباط برقرار می کند.

با انجام این کار، Cloudflare سرورها را راحت می کند و اطمینان می دهد که بازدیدکنندگان می توانند صفحه وب درخواستی خود را سریعتر مشاهده کنند.

قابلیت های مهم کلودفلر

قابلیت های مهم کلودفلر

  1. Cloudflare DNS: سیستم نام دامنه کلودفلر در اینترنت برای ترجمه نام های دامنه و امکان مدیریت رکورد های یستم دامنه استفاده می شود. Cloudflare سرویس DNS خود را ارائه می دهد که به قول خودش سریع ترین زمان پاسخ (زمان واکنش) را برای DDoS و DNSSEC را تضمین می‌کند. با قرار دادن DNS خود در Cloudflare و استفاده از گواهینامه های SSL آن، به طور خودکار WAF (فایروال برنامه وب) آنها را دریافت خواهید کرد.
  2. Web Application Firewall (WAF): این قابلیت راه حلی برای هر سازمانی است که می‌خواهد از وب سایت یا سایر برنامه های خود در برابر حملات سایبری بدون ایجاد تغییراتی در زیرساخت موجود محافظت کند.
  3. CDN: مزیت این ویژگی CDN این است که این ویژگی به بازدید کننده اجازه می دهد با نزدیکترین سرور Cloudflare ارتباط برقرار کند. این امر سرعت وب سایت ها را تضمین می کند. در CDN کلودفلر یک ماژول کش داخلی وجود دارد. این ماژول کش تضمین میکند که هر صفحه بازدید شده مجبور نیست دوباره توسط سرور بارگیری شود.
  4. SSL/TLS Encryption: امروزه هر وب سایتی باید دارای گواهینامه SSL باشد. لایه امنیتی (SSL) یک پروتکل استانداردی است که برای ایجاد یک اتصال ایمن استفاده می‌شود.

مزایا استفاده از کلودفلر

  1. بهبود سرعت و امنیت سایت
  2. راه اندازی راحت و آسان
  3. رایگان بودن برخی از خدمات ویژه آن
  4. امکان تحلیل و بررسی گزارش ترافیک سایت
  5. امکان دریافت SSL رایگان

معایب استفاده از کلودفلر

باتوجه به بررسی های انجام شده در نسخه رایگان و پولی کلودفلر معایب خاصی دیده نشده است اما طبق تجربه تیم فنی ما استفاده از کلودفلر بر روی ای پی ایران و دامنه های ایرانی ممکن است با محدودیتی های مواجعه شوید.

سوالات متداول

آیا استفاده از Cloudflare ایمن است ؟

کلودفلر یک دروازه وب امن است که شامل DNS، به همراه ایزوله کردن مرورگر و سایر فناوری‌هایی است که کاربران داخلی را ایمن نگه می‌دارد. به طور کلی، Cloudflare یک سرویس ایمن و قابل اعتماد است. با این حال، برخی از خطرات احتمالی مرتبط با استفاده از آن وجود دارد، مانند نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و مسائل مربوط به عملکرد آن.

آیا کلودفلر IP و موقعیت سرور را پنهان می‌کند ؟

هنگامی که رکوردهای DNS شما پروکسی می شوند، آدرس IP سرور اصلی شما از عموم پنهان می ماند.

استفاده از خدمات کلودفلر پولی است ؟

بله، استفاده از برخی خدمات ویژه کلودفلر مانند Uptime SLA، Uptime Service Credits و دیگر موارد آن پولی است. اما در اکثر مواقع نیازی به هزینه اضافه در کلودفلر ندارید و در پلن رایگان آن می‌توانید از خدمات این شرکت استفاده کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله در ارتبانت به کامل خدمات، کاربرد و ویژگی های استفاده از ابزار قدرتمند کلودفلر را توضیح دادیم. کلودفلر بسیار ایمن و پایدار است و عملکرد بهتر وبسایت شما را تضمین می‌کند. به علاوه اگر به دنبال یک سرور مناسب با آپ تایم و امنیت بالا در ایران هستید می‌توانید از پلن های سرور اختصاصی ایران در دیتاسنتر ارتبانت استفاده نمایید.

اگر هرگونه سوالی در رابطه با کلودفلر و نحوه استفاده از آن دارید در قسمت نظرات ارتبانت با ما در میان بگذارید.

ارسال دیدگاه و نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *