تفاوت VPN و VPS چیست ؟ باید و نباید های استفاده از VPN و VPS

تفاوت vpn و vps چیست ؟ باید و نباید های استفاده از VPN و VPS

VPS و VPN ممکن است یکسان به نظر برسند. با این حال، هر دو فناوری هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. یک سرور خصوصی مجازی (VPS) یک راه حل میزبانی است. از سوی دیگر، شبکه خصوصی مجازی (VPN) فناوری است که به شما امکان می‌دهد در وب ناشناس یا خصوصی بمانید. در این پست، تفاوت های بین VPN و VPS و همچنین مزایای هر یک را مورد بحث قرار خواهیم داد.

خب در حالی که ممکنه VPN و VPS شبیه بهم به نظر برسند، مهم است که تفاوت بین VPS در مقابل VPN را به صورت کامل در نظر بگیریم. در واقع، جدای از اینکه هر دو از کلمه “مجازی” را در نام خود دارند اما اشتراک زیادی ندارند.

اساسا:

  • VPS یک کامپیوتر است
  • VPN یک سرویس است

VPN چیست ؟

در حالی که وب سایت ها اتصالات امنی را ارائه می دهند، ترافیک اینترنت اساساً ناامن است و قابل ردیابی است. هنگامی که از یک وب سایت امن بازدید می کنید، هر داده ای که رد و بدل می کنید از طریق اتصالی که توسط نرم افزار اضافی رمزگذاری شده است، عبور می کند. با این حال، وبگردی اولیه از صفحه ای به صفحه دیگر در وب عمومی قابل مشاهده است. این بدان معنا نیست که شما می توانید به راحتی شخصاً شناسایی شوید، این تبادل اطلاعات از طریق آدرس های IP کنترل شده توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) منتقل می شود. با این حال، یک آدرس IP می تواند داده های عمومی زیادی را از بین ببرد.

شبکه خصوصی مجازی (VPN) شبکه ای از سرورهای اختصاصی است که یک سرویس VPN را برای ایجاد یک “تونل” خصوصی برای مرور اینترنت اجرا می کند. سپس سرویس VPN یک اتصال اینترنتی امن را از طریق آن زیرساخت در دسترس قرار می دهد. این برای حفظ یکپارچگی در ارتباطات تجاری یا برای مدیریت ناشناس بودن هنگام گشت و گذار در وب خوب است. اگر به دنبال راهی ایمن و آسان برای رمزگذاری استفاده از اینترنت خود هستید، VPN برای شما مناسب است.

این اتصالات ناشناس و ایمن به اینترنت با مسیریابی ترافیک از طریق یک سرور در یک سایت راه دور، به حفظ امنیت جلسات کاربران در برابر هک کردن کمک می کند. استفاده از VPN می تواند مکان، آدرس IP و فعالیت آنلاین کاربر را پنهان کند. در واقع، این مسیریابی ترافیک اینترنت را “مبهم” می کند.

چرا از VPN استفاده کنیم؟

اگر می خواهید اینترنت را به صورت ایمن و ناشناس مرور کنید، حریم خصوصی را حفظ کنید و از سانسور اینترنت اجتناب کنید، یک VPN می تواند به شما کمک کند تا آن هدف را ذره ذره خصوصی انجام دهید. همچنین، اکثر سرویس‌های VPN با یک برنامه چند پلتفرمی آسان و راحت ارائه می‌شوند که می‌توانید از آن برای هدایت ترافیک خود از طریق سرورهای مختلف در سراسر جهان استفاده کنید.

بسیاری از کاربران با حالت “ناشناس” در مرورگر خود مشابه هستند، که به آنها اجازه می دهد از اینترنت بدون ذخیره هرگونه محتوا یا جستجو از راه دور استفاده کنند. با این حال، نرم‌افزار مرورگر به شما یادآوری می‌کند که این به این معنا نیست که استفاده شما از کارفرما یا ISP شما مخفی است یا هیچ گونه محافظتی در برابر رهگیری داده‌های شما ارائه می‌کند. به هر دلیلی، برخی از کاربران ممکن است نخواهند گزارش فعالیت اینترنتی آنها برای چشمان کنجکاو یا اشخاص ثالث قابل مشاهده باشد.

فرقی نمی‌کند از فرودگاه‌های اصلی یا کافی‌شاپ محلی وارد شوید یا اطلاعات بانکی را در وای‌فای عمومی چک کنید، یک VPN موقعیت مکانی شما را پنهان می‌کند و آدرس IP واقعی شما را مخفی می‌کند، و این کار را برای هکرها بسیار دشوار می‌کند. ردیابی و سرقت اطلاعات خصوصی شما این برای افرادی که زیاد سفر می کنند، از راه دور کار می کنند یا در مکان های عمومی در جلسات مشتری شرکت می کنند بسیار عالی است. به راحتی و آزادانه در هر جایی با VPN ارتباط برقرار کنید، و مثل این است که همیشه در همان مکان هستید.

یک ارائه دهنده VPN می تواند در هر قاره یا کشوری واقع شود. این بدان معنی است که می توانید به یک VPN در بریتانیای کبیر، ایالات متحده آمریکا، کانادا یا تقریباً هر کشور قابل اجرا متصل شوید. اکثر خدمات VPN میزبانی شده دارای مکان هایی در چندین کشور برای تسهیل این امر هستند. بنابراین، یک VPN می‌تواند محدودیت‌های منطقه‌ای در محتوا، رسانه‌های اجتماعی، خدمات پخش جریانی یا سایر دارایی‌های محدود جغرافیایی که در کشور شما مسدود شده‌اند را دور بزند.

یک VPN می تواند به هر کسی در هر کشوری کمک کند تا با رمزگذاری جستجو، محافظت از اطلاعات و آسان کردن آن به عنوان شهروند اینترنت رایگان مشارکت کند.

همچنین لازم به ذکر است که در صورت ورود به حساب های شخصی مانند حساب Gmail، نرم افزار مسدود کننده هویت VPN باطل می شود. این ورود به سیستم شخصاً به شما پیوند داده شده است و Google همچنان می‌تواند ببیند از چه سرویس‌هایی استفاده می‌کنید و نحوه استفاده شما از نرم‌افزار را نظارت کند. این مهم است زیرا بسیاری از ارائه دهندگان خدمات VPN قول می دهند فعالیت آنلاین شما را مسدود کنند. این کاملا درست نیست. اگر با سرویس‌های میزبانی‌شده مانند رسانه‌های اجتماعی، پخش ویدیو یا هر سرویسی که به یک حساب شخصی مرتبط است تعامل دارید، فعالیت شما همچنان برای آن سرویس‌های میزبانی‌شده در دسترس است.

چرا نباید از VPN استفاده کنم ؟

در حالی که VPN می تواند ابزار مفیدی برای محافظت از حریم خصوصی آنلاین شما و افزایش امنیت باشد، اما بدون معایب نیست. یکی از ایرادات اصلی افزایش میزان استفاده از داده است که همراه با استفاده از VPN است. این می تواند منجر به هزینه های قابل توجهی شود اگر در یک برنامه داده محدود هستید، یا حتی می تواند سرعت کلی اتصال شما را کاهش دهد اگر در یک شبکه مشترک هستید. علاوه بر این، بسیاری از VPN ها به هزینه اشتراک مداوم نیاز دارند، که در صورت وجود گزینه های ارزان تر و موثرتر، توجیه آن دشوار است. در نهایت، VPN ها می توانند با ایجاد آسیب پذیری های جدید در سیستم، امنیت داده های شما را کاهش دهند. به طور کلی، در حالی که ممکن است موارد استفاده قانونی برای VPN وجود داشته باشد، اما همیشه بهترین انتخاب برای محافظت از حریم خصوصی آنلاین شما یا ایمن ماندن آنلاین نیست.

VPS چیست ؟

سرور مجازی (VPS) یک کامپیوتر است، بسیار شبیه به رایانه ای که در خانه استفاده می کنید. شما می توانید انواع مختلفی از نرم افزارها را مانند رایانه خود نصب و اجرا کنید. برای مثال در سرور مجازی ابتدا برای میزبانی وب سایت ها و ارائه یک راه حل میزبانی قابل اعتماد برای برنامه ها و سایر خدمات استفاده می شود اما مزایای استفاده از VPS نیز بسیار زیاد است، اما مهمترین آنها آزادی است. همه خواهان سروری مقرون به صرفه هستند، بدون اینکه عملکرد را به خطر بیندازند یا از منابع مشترک سوء استفاده کنند که در سرور مجازی ایران در ارتبانت قالب دسترس است. یک سرور مجازی به شما آزادی لازم برای اجرای نرم افزار مورد نیاز، منابع برای استفاده صحیح از آن و ساختار هزینه ای را می دهد که با بودجه شما به خوبی کار می کند. اینجاست که یک VPS می درخشد.

VPS چگونه کار می کند ؟

فناوری مجازی سازی برای برداشتن یک قطعه فیزیکی از سخت افزار و تقسیم آن به چندین سرور مجازی یا «nodes» استفاده می شود. از نظر عملکرد تفاوت کمی بین یک ماشین مجازی و یک قطعه واقعی از سخت افزار سرور وجود دارد. لایه هایی ایجاد می شوند تا اطمینان حاصل شود که هر بخش به عنوان یک سرور مستقل با سیستم عامل خود که مستقل از سایرین عمل می کند، کار می کند. با وجود اینکه سرور فیزیکی مشترک است، سایر کاربران به داده های شما دسترسی ندارند، همانطور که شما نمی توانید به داده های آنها دسترسی داشته باشید.

علاوه بر این، یک VPS معمولاً به کاربر اجازه می دهد تا نرم افزار و برنامه های کاربردی سفارشی را نصب کند. به همین ترتیب، تنظیمات امنیتی را می توان راحت تر اعمال کرد: برای مثال، باز کردن/بستن یک پورت، یا چندین پورت، مشکلی ندارد. شما حتی می توانید بازی ها را میزبانی کنید.

چرا از VPS استفاده کنیم ؟

اگر کسب و کار شما در حال رشد است یا به نرم افزار یا برنامه های خاصی نیاز دارید، یک VPS می تواند همان چیزی باشد که شما نیاز دارید. یک VPS که معمولاً به عنوان حد وسطی بین میزبانی مشترک و سرور اختصاصی در نظر گرفته می شود، سطح بالایی از سفارشی سازی را بدون هزینه بالا ارائه می دهد. در واقع، یک توسعه‌دهنده خوب می‌تواند هر کاری را روی VPS انجام دهد که می‌تواند روی سرور اختصاصی انجام دهد بدون مسئولیت سخت‌افزار، نگهداری یا پشتیبانی.

یک VPS همچنین به شما امکان دسترسی کاربر ریشه به کل سرور را می دهد، از جمله دسترسی به گزارش ها و اسکریپت های مهم سیستم که می تواند به شما در تشخیص مشکلات کمک کند. و شما می توانید بین سرور مجازی «مدیریت شده» با برخی از نرم افزارهای از پیش نصب شده یا سرور ابری «مدیریت نشده» انتخاب کنید. انجام این کار با هاست اشتراکی که در آن سرور را با سایر کاربران به اشتراک می گذارید غیرممکن است و بررسی گزارش ها نیاز به پشتیبانی فنی دارد.

تفاوت VPN و VPS در چیست ؟

تفاوت VPN و VPS در چیست ؟

VPN (شبکه خصوصی مجازی) و VPS (سرور خصوصی مجازی) دو تکنولوژی مختلف هستند و به منظور اهداف مختلفی استفاده می‌شوند. در ادامه توضیحاتی درباره تفاوت‌های اصلی بین VPN و VPS آورده شده است:

1. هدف استفاده:

  • VPN (شبکه خصوصی مجازی):** اصلی‌ترین هدف VPN ارتقاء امنیت اتصالات شبکه است. با استفاده از VPN، اطلاعات ارسالی و دریافتی بین دستگاه شما و سرور VPN به صورت رمزنگاری شده و ایمن انتقال می‌یابد.
  • VPS (سرور خصوصی مجازی):** از VPS به عنوان یک سرور مجازی برای میزبانی وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها، یا سرویس‌های دیگر استفاده می‌شود. VPS به کاربر امکان می‌دهد که بر روی یک سرور اختصاصی واقع در یک محیط مجازی دسترسی داشته باشد.

2. سطح دسترسی:

  • VPN: تمرکز VPN بر روی ایجاد اتصال امن و مخفی بین دستگاه کاربر و سرور VPN است.
  • VPS: VPS امکان مدیریت و نصب نرم‌افزارها، پیکربندی سرور و اجرای برنامه‌های سفارشی را فراهم می‌کند. کاربران VPS به صورت اختصاصی به این سرور مجازی دسترسی دارند.

3. محل مورد استفاده:

  • VPN:به عنوان یک خدمت آنلاین، VPN اغلب برای حفظ حریم خصوصی کاربران در اینترنت و دسترسی به محتوای محدود شده استفاده می‌شود.
  • VPS:به عنوان یک سرور مجازی مستقل، VPS برای میزبانی و اجرای سایت‌ها، برنامه‌ها، و سرویس‌های مختلف به‌کار می‌رود.

4. تأثیر بر اتصال اینترنت:

  • VPN:ممکن است سرعت اتصال اینترنت را کاهش دهد، زیرا اطلاعات باید رمزنگاری و دیکریپت شوند.
  • VPSسرعت اتصال به میزبان VPS به عنوان یک سرور مستقل تحت تأثیر خود اتصال شما نیست.

به طور خلاصه، VPN بیشتر به منظور ارتقاء امنیت و حفظ حریم خصوصی در اینترنت استفاده می‌شود، در حالی‌که VPS برای میزبانی و اجرای سرویس‌ها و برنامه‌های مختلف به‌کار می‌رود.

ارسال دیدگاه و نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *